Koroner Arter

Yaşamın devam etmesi için hiç durmadan çalışan kalbimizin günde yaklaşık olarak 110.000 kere atması ve organların ihtiyacı olan kanı pompalaması gerekmektedir. Bunun sağlanması için de, kalbe kan götüren damarların sağlam olması gerekmektedir.

Ateroskleroz denilen damar sertliği kalbi besleyen damarlarda da gelişip kalbin çalışmasında sıkıntılar yaratabilmektedir. Sigara, yüksek tansiyon, şeker hastalığı, kolesterol yüksekliği, stress, ailesel yatkınlık gbi sebeplerle kalp damarlarında tıkanıklık gelişme riski artmaktadır.

Bu durum kendisini genellikle göğüs ağrısı ile göstermekte, bazen kola ve boyuna yayılan ağrılarla yada mide bölgesi üzerinde hissedilen ağrılarla göstermektedir. Şeker hastalarında da artmış risk mevcut olmasına rağmen, bu hastalar şekere bağlı sinir tutulumu nedeniyle göğüs ağrılarını hissedemeyebilimekte ve sessiz kriz geçirebilmektedir. Yine damarlardaki tıkanıklık yada daralmalar bazen kalpte ritim problemleriyle karşımıza çıkabilmektedir. Bu tür şikayetleri olan hastaların zaman geçirmeden uzman hekime başvurmaları gerekmektedir.

Hastalığın tanısının konulmasında ilk aşama her zaman olduğu gibi hastadan iyi bir hikaye almakla başlar. Ağrının şekli, süresi, ortaya çıkaran faktörlerin ve risk faktörlerinin iyi sorgulanması gerekmektedir. Daha sonrasında yapılan fizik muayene ve tetkikler sonucunda tanıyı destekleyici bulguların saptanması neticesinde kesin tanı anjiyografi ile konulmaktadır.

Koroner arter hastalığı tanısı konulduktan sonra 3 seçenek mevcuttur.

• Medikal Tedavi
  • PTCA/Stent
  • Koroner Bypass

Bypass kelimesi ‘köprülemek’ anlamına gelmektedir. Tıkanıklık bulunan damar kesiminin üst tarafındaki sağlam damar bölgesinden alınan kanın, hastadan alınan bir damar yardımıyla tıkanıklığın alt tarafındaki bölgeye taşınması olarak tanımlanabilir. Genellikle göğüs içerisinde bulunan ve damar sertliğine daha dirençli olan bir atardamarın, koldan alınan atardamar yada bacaktan alınan toplardamarlar yardımıyla ameliyat gerçekleştirilebilmektedir. Ameliyat değişik tekniklerle yapılabilmektedir. Kalp durdurularak, durdurulmadan, meme altına yapılan küçük kesilerle yada göğüs kafesi açılarak yapılabilmektedir. Bu tekniklerin tercih edilmesi hastanın durumu ve yapacak cerrahın deneyimine göre değişmektedir.